A tanszék története
A Tanszék története az Egyetem jogelődjének a Közlekedési és Távközlési Műszaki Főiskola megalapításával esik egybe. A Főiskolát 1968-ban alapították a közlekedés, a hírközlés és a közlekedésépítés országos beiskolázású intézményeként. bár A beruházások befejezése (épületegyüttes átadása 1977. október 8.) elhúzódása miatt teljeskörűen az oktatás csak 1976-ban indulhatott meg, ennek megfelelően a Tanszék tényleges működése is.
Dr. Vermes Ágoston 1976-től a KTMF Járműgyártási Osztályának, majd tanszékének tanszékvezetője. A főiskolán a tanszéki oktató és kutató munka irányítója és aktív résztvevője, új kutatási témák kezdeményezője volt. Nevéhez fűződik a veszélyes árukat szállító tartálykocsik fejlesztése, majd az IKARUS Karosszéria és Járműgyár fejlesztési munkákba történt bekapcsolódását követően az autóbusz légkondicionáló berendezések hazai gyártásának előkészítése, az ehhez szükséges gyártmányfejlesztés és kutatás-fejlesztés irányítása. Életpályája során megkapta a Pattantyús Ábrahám Géza-díjat, a MTESZ-díjat, a Széchenyi István Főiskolai Tudományos-díját, a Gróf Széchenyi Ferenc-díjat, valamint a Gábor Dénes-díjat.
1991-ban vette át dr. Pintér József a Járműgyártási Osztály tanszék vezetését. 1986. év óta viseli az intézmény Széchenyi István nevét (SZIKTMF, majd SZIMF), 1992 -től, Széchenyi István Főiskola (SZIF) megnevezéssel szerepel. Ebben az évben hirdette meg, az akkori főigazgató Dr. Szekeres Tamás azt a célt, hogy egyetemmé kell válni. Ezért a szervezeti felépítésben is történtek változások, amely következménye, hogy az eddigi Járműgyártási tanszéket és az Anyagismereti és Technológiai tanszéket összevonták, mint Anyagismereti és Járműgyártási Tanszék. Pintér József vezetésével (Kardos Károly, és Igaz Jenő közreműködésével) indult el (először pályázati támogatással, majd alapítványi szinten) a Practing gyakorlat orientált mérnökképzési program.
Vezetése alatt a RÁBA tanszéki csoport felvirágzott, mely csoport a számítógépes tervezést oktatta a hallgatóknak. A magyar műszaki egyetemek szaktanszékeinek rendszeres tapasztalatcserére épült találkozóinak szervezését Pintér József valósította meg. A GTE Győri tagozatának elnöke volt.
1998-ban a Tanszék vezetését dr. Kardos Károly vette át. Pozicióját megőrízte a Főiskola 2002-es Széchenyi István Egyetemmé történő akkreditálása során is. Az Egyetem életében is fontos szerepet vállalt, hiszen először mint Innovációs és Fejlesztési Rektorhelyettes, majd 2008-től mint Stratégiai Rektorhelyettes vett részt, az Egyetem fejlesztésében. GTE Győri tagozatának elnöke volt.
A Tanszék irányítását 2009-ben Dr. Réti Tamás vette át, aki feladatának, az oktatói gárda megújítását tekintette. Több szervezet tagja, 2002-ben az év kutatója BMF, Az MTA Műszaki Tudományok Osztályának közgyűlési képviselője.
A Tanszék irányítását 2010-ben Dr. Zsoldos Ibolya vette át, aki folytatta elődjének munkáját, az oktatói gárda megújítását. Vezetése alatt lett kialakítva a Polimeretchnológiai Laboratórium, valamint akkreditálva lett a gépészmérnöki mesterképzés. A munkájának elismeréseként Gábor Dénes díjat kapott.
2012-ben a megalakult Audi Hungaria Tanszékcsoport, a megváltozott ipari és oktatási igények miatt a Tanszék két részre vált, az Anyagtudományi és Technologiai Tanszékre, valamint a Járműgyártási Tanszékre, amelynek vezetését Uwe Koser vette át. Vezetése alatt megújult a Tanszék forgácsoló laboratóriuma.
Tanszék irányítását 2013-ban Dr. Jósvai János vette át. Vezetésével (Kardos Károly együttműködésével) megalapozta az Egyetem duális képzését, a részlegesen német nyelvű automobil produktion szakirány létrehozásával. A tanszék együttműködési kapcsolatait bővítette a SZTAKI kutatóival.
Tanszék irányítását 2023-ban Dr. Szalai Szabolcs vette át.